Diana 75 – demontaż wiatrówki na części pierwsze

utworzone przez | Sprężynowe

Witam

Postanowiłem przy okazji małego remontu Diany-75 umieścić opis podparty spora ilością fotek jak zabrać się i rozebrać ten kultowy karabinek. Diana-75 nie jest łatwą konstrukcją dlatego warto przemyśleć decyzję o jej samodzielnym rozbieraniu, mimo że postaram się dokładnie opisać jak i co po kolei trzeba w tym karabinku demontować aby wymienic uszczelki i sprężyny. Rozebranie mycie i złożenie Diany 75 zajmuje kilka ładnych godzin i wymaga trochę wprawy w mechanice. W zaciszu kuchennym nie radzę raczej tego robić. Opis ten dotyczy samej wymiany sprężyn i uszczelek. Demontażu elementów układu grzechotki on nie dotyczy, a gdy byśmy chcieli rozebrać ją do oksydowania, wszystkie pozostałe elementy których nie opisze tytaj też trzeba zdemontować. Przyjrzyjmy się na początek części systemu który musimy rozebrać

Tył systemu wraz z mechanizmem spustowym :
1
Zaczynamy. Na korpusie musimy odszukać otwór. Jest to otwór przez który wykręcimy śrubę zabezpieczającą dźwignię naciągu
2
Naciągamy karabinek i dociągamy dźwignię na tyle mocno, aż ukaże w wyżej pokazanym otworze s śruba zabezpieczająca dźwignię.
3
Jedną ręką musimy trzymać dźwignię w takiej pozycji aby był do niej dostęp a drugą ręką odkręcamy ją śrubokrętem i wyjmujemy.
4
Teraz ładujemy śrut zamykamy dźwignię i oddajemy strzał. To jest już ostatni strzał starych sprężyn i uszczelek. Następnie zdejmujemy zawleczkę z bolca dźwigni naciągu, wyjmujemy bolec i wysuwamy dźwignię.
5
Teraz przekręcamy ją o 180 stopni tyłem do przodu
6
I wysuwamy z cylindra.
7
Pierwszy etap demontażu mamy za sobą. Teraz demontujemy mechanizm spustowy. Musimy wyciągnąć dwa bolce pokazane na foto. Uwaga na sprężynkę. Po wyjęciu bolców nic już tych elementów nie trzyma i wszystko się rozleci. Dobrze zrobić sobie zdjęcia jak to wszystko dokładnie tam było zamontowane.
8
I mamy elementy spustu zdemontowane.
9
Teraz demontujemy kolejno cztery sprężynki. Najpierw dwie z jednej strony.
10
Następnie dwie z drugiej strony
11
Teraz demontujemy bolec dźwigienki
12
A samą dźwigienka przesuwamy do tyłu systemu i wyjmujemy do przodu
13
Teraz odkręcamy jedną śrubkę na śrubokręt a drugą zabezpieczoną nakrętką z drugiej strony
14
Wyjmujemy lekko unosząc jedna dźwignię z drugiej i przesuwamy maksymalnie do tyłu
15
I teraz możemy z tyłu wyjąć taki dnks który trzymam w palcach. Nie jest to łatwe. Trzeba nim pomanewrować aby natrafić na miejsce w którym da radę go wyjąć. Trzeba nim poruszać poobracać czy cokolwiek innego, ale wyjąć musimy ten element
16
Drugiej dźwigni która pozostała nie musimy demontować całkowicie. Unosimy ją i zabezpieczamy aby nie spadała bo zablokuje nam cylinder z tłokiem przy wyjmowaniu.
17
Teraz wykręcamy boczne korki. Mają takie otworki do których musimy dorobić klucz na kształt klucza do dokręcania tarczy w szlifierce kątowej. Tylny korek ma taki sam sposób dokręcania więc i tam musimy taki klucz dorobić bo jest innego rozstawu niż boczne korki.
A więc odkręcamy korki boczne u wyjmujemy razem z zębatkami
18
Odkręcamy tylny korek (uwaga trzeba trzymać zdrowo bo wystrzeli), a nic już nie trzyma sprężyn w tym momencie
19
Wyciągamy tylny tłok z jego cylindrem, sprężyny, oraz przedni tłok wraz z cylindrem i mamy w tym momencie Dianę w puzzlach
20Łatwo poszło 🙂 . Teraz w/g sztuki trzeba wszystko ładnie umyć założyć nowe uszczelki nasmarować i poskładać w odwrotnej kolejności. Kilka rad na koniec aby było łatwiej.
Pierwsza sprawa przy montażu jaka nam przeszkodzi to grzechotka. Ładnie nam pozwoliła wyjąć przedni cylinder z tłokiem jednak włożyć już nam go nie pozwoli. Jest na to sposób.
Na tej fotce widać jak grzechotka wystaje od dołu i tym samym nie da się włożyć cylindra
21
Odpowiedzialne z to są kolejne dźwigienki czyli ta zaznaczona na biało i ta nad nią
22
Trzeba jedną unieść, a drugą przesunąć do przodu zgodnie ze strzałkami
23
I zostawić w takiej pozycji
24
Mechanizm blokujący ładnie się w całości schował do środka
25
Gdyby się komuś pomyliły tłoki to tylny ma otwór na wylot od czoła więc logiczne że nic nie spręży i to jest tylny tłok a przedni jest bez otworu
26
Wewnętrzna sprężyna ma prowadnicę którą trzeba wyjąć i przełożyć do nowych sprężyn
27
Uszczelki tłoków są różne. Bez pełnej wargi to tylnego tłoka, a z pełną wargą to przedniego tłoka
28
Przy montażu musimy pamiętać o idealnym wpasowaniu korków w listwy tłoków. Nic na siłę nie może pracować. Musi być idealnie równo i łatwo palcami się dokręcać. W przeciwnym razie gdy zrobimy to na siłę ze złym wpasowaniem układ rozleci się bardzo szybko. Wkładamy zatem po nasmarowaniu zębatkę na środku i sprawdzamy czy korek się ładnie bez oporów wkręca. Jeśli nie trzeba to regulować podkładkami w tylnym korku. Odsuwać lub przysuwać. Musi być idealnie.
29
Nie żałujmy w tym miejscu smaru. Najpierw smarujemy same zębatki, a po prawidłowym ułożeniu i wpasowaniu dajmy trochę im się poślizgać na smarze
30
I po ułożeniu wszystkich puzzli w jedną całość i sprawdzeniu genialnego działania mechanizmu Diany 75, możemy popykać w końcu fajeczkę
31
Myślę że nieco łatwiej będzie się teraz zabrać do rozbierania Diany 75. Dlatego też powodzonka życzę wszystkim przy grzebaniu w tych karabinkach 🙂

Pozdrawiam Darek