Naprawa zerwanego gwintu w korku wiatrówki
Witam
To już nie pierwszy karabinek który cierpi na ten defekt. Nieumiejętne wkręcenie śruby czy skrzywienie jej przy dokręcaniu niszczy nieodwracalnie gwint w korku i nie ma jak złożyć karabinka. Gwint jest w tym miejscu delikatny – drobnozwojny 10 x 1 i żeby go zniszczyć nie potrzeba wiele. Materiał korka jest miękki więc tylko precyzyjne ustawienie i wkręcenie śruby nie powoduje jego zniszczenia. Gdy już się stanie nieszczęście i gwint zniszczymy nie wszystko jeszcze stracone. Może w zaciszu kuchennym się tego nie naprawi ale można z powodzeniem zregenerować taki gwint. Napisze w kilku zdaniach oraz pokaże na fotkach jak to można zregenerować.
Pierwsze co robimy to rozwiercamy korek wiertłem 10,5mm
Następnie gwintujemy otwór gwintownikiem fi 12
W tym momencie mamy już ładny gwint w korku tyle że nie pod naszą śrubę 🙂
Musimy więc dorobić taka tulejkę żeby gwint pasował do naszej śruby. Żeby nie kombinować za dużo wykorzystuję do tego kawałek utwardzonej śruby :
Musimy teraz w tym korku wywiercić otwór aby można nagwintować go gwintem jaki nas interesuje czyli 10 x 1. Nie jest to łatwi bo mamy cienką ściankę do dyspozycji dlatego musimy to wykonać bardzo precyzyjnie i na środku śruby. Robimy więc najpierw nawierć nakiełkiem :
I wiercimy powoli wiertłem fi 9 z użyciem chłodziwa aby nie wyrywało materiału a ładnie go skrawało :
Mamy wywiercone :
Teraz trzeba ten otwór nagwintować gwintem 10 x 1. Kupiłem do tego celu specjalnie krótkie gwintowniki 10 x 1 które od początku swojej długości nacinają ładny gwint :
Gwintujemy więc naszą tulejkę w środku najpierw wstępnym gwintownikiem i na końcowym. Trzeba to delikatnie robić i pamiętać że ścianka jest bardzo cienka więc wióry nie mogą czepiać bo urwiemy i zniszczymy tulejkę.
Odcinamy dokładnie 6mm tej tulejki i mamy coś takiego :
Teraz nakręcamy tulejkę na naszą śrubę i mamy przygotowany zestaw do regeneracji gwintu :
Myjemy tak tulejkę jak i gwint w korku rozpuszczalnikiem aby to solidnie je odtłuścić. Smarujemy po tym tulejkę po zewnątrz i trochę gwint w korku klejem do gwintów Loctite 242 i dokręcamy kluczem naszą śrubę.
Trzeba teraz odczekać aż klej złapie wiec dajemy mu spokojnie związać po czym wykręcamy śrubę i mamy korek zregenerowany. Nie jest to ani łatwe ani szybkie do zrobienia tak więc lepiej uważać przy wkręcaniu śruby niż później to naprawiać. Jednak da się to zrobić jak widać ze 100% powodzeniem.
Pozdrawiam Darek