System Lazaglide – czyli w jaki sposób usprawnić tłok i cylinder w Weiherauch HW 97 lub HW 77

Witam.

Pomysł stary, wdrożony w życie z powodzeniem od dawna, ale jako takiego opisu samych czynności nie ma. Zrobiłem kilka fotek przy okazji (nie wszystkie bo nie potrzeba) lecz myślę że z dość obszernym opisem wystarczy taki materiał. Sam system Lazaglide w zależności od modelu karabinka ma na celu zminimalizowanie lub zupełnie wykluczenie stykania się i tarcia ze sobą elementów metalowych korpus -tłok – cylinder, oraz powoduje równą i osiową pracę tłoka w cylindrze podpartą z przodu uszczelką, a z tyłu pierścieniem prowadzącym. W Weiherauch HW 97 czy HW 77 nie można zastosować ślizgów z przodu cylindra, bo nie ma jak i gdzie tego zrobić. Skupmy się więc na tym co da się zrobić. Operacje są daleko idące w skutkach i nieodwracalne. Jeśli ktoś chce mieć możliwość powrotu do oryginału za jakiś czas będzie musiał kupić nowy tłok i cylinder. Z tej przeróbki powrotu do oryginału już nie ma bowiem na pierwszy ogień idzie cylinder. Najpierw trzeba odciąć pierścień z końca cylindra około 6-7mm. Po tej operacji nie ma już powrotu. Na foto widać też wstępnie zaznaczone miejsce gdzie będzie rowek cylindra :

1

Teraz musimy naciąć precyzyjny rowek. Cylinder jest z bardo twardego materiału więc samo ucinanie i nacięcie rowka nie jest prostą sprawą. Trzeba używać noża ze spiekiem bo niczym innym tego nie utniemy ani nie zrobimy rowka :

2

Trochę ucięliśmy cylindra więc zrobiło się miejsce na zamontowanie pierścień na tłoku który będzie służył do osadzenia w nim pierścienia prowadzącego. Kawałek odciętego cylindra (ten szerszy) i przygotowany pierścień do zamontowania go na tłoku.

3

Metod osadzenia pierścienia jest kilka. Hogan gwintuje pierścień i tłok po czym wkręca go na klej. Ja używam do tego TIG-a. i po prostu go wspawuję . Po spawaniu TIG-em nie ma prawie nierówności, a spaw jest bardzo precyzyjny, więc ładnie można go obtoczyć i wyrównać w miejscu spawu. Należy zebrać po zewnątrz też ze 0,2-0,3mm aby był idealnie osiowo. Dlatego pierścień jaki się przygotowuje do zamontowania powinien mieć średnicę nieco większą od średnicy cylindra. Powiedzmy niech to będzie równe 30mm. Po tym musimy jak w przypadku cylindra naciąć w nim rowek w którym będzie zamontowany pierścień prowadzący. Tak wygląda tłok po wspawaniu pierścienia, wyrównaniu, i nacięciu rowka prowadzącego.

4

A tak tłok i cylinder przygotowane do dorobienia pierścieni prowadzących :

5

Teraz należy dorobić pierścienie prowadzące.Nie jest to łatwe w przypadku cylindra HW97. Cylinder ma niewiele luzu w korpusie i do wykorzystania pozostaje nam około 0,1-0,15mm co daje po około 0,05-0,07mm na stronę. Nie można więc się spieszyć bo trzeba to zrobić bardzo dokładnie. Jak nie utrzymamy wymiaru, albo będzie za luźno i się schowa w rowku nic nie dając, albo nie włożymy cylindra do korpusu gdyż nie wejdzie. Z tłokiem nie ma już takiego problemu. Możemy zaniżyć średnicę pierścienia np. o 0,2mm i swobodnie wystawić ponad niego pierścień, zachowując po zewnątrz wymiar wewnętrzny cylindra. Na koniec fotka całego zestawu tuningowego przygotowanego do zamontowania w karabinku. System Lazaglide plus zestaw dzielonej sprężyny.

6

Pozostaje życzyć wszystkim majsterkowiczom wytrwałości i dokładności bo niewątpliwie tego wymaga dorobienie takiego zestawu. Otrzymujemy za to karabinek którego pracy z oryginałem w tym momencie nie można nawet porównać.

Pozdrawiam Darek